• Visuell identitet för Danmarks Radios P2, P3 och P8 Jazz i samarbete med DR Design. Eftersom radio inte längre är enbart ett ljudmedie, utan finns på fler plattformar, ställs det nya krav på den visuella kommunikationen. Därför ska Danmarks Radios radiokanaler ha en grafisk profil som speglar innehåll, målgrupp och vision. Vårt fokus var att ta fram enkla och tydliga lösningar som man inte behöver vara designer för att arbeta med, som fungerar med ett spretigt bildmaterial (press-, användar- och arkiv-bilder), och som i hög grad är anpassat efter  sociala medier.

    Visual identity for DR (Danish Broadcasting Corporation) radio channels P2, P3 and P8 Jazz. Radio is changing, from being only audio to becoming increasingly visual across multiple platforms, which demands improved visual communication. Our challenge was to create identity programmes that are easy to use even if you're not a designer, and that look consistent despite a wide range of imagery (press material, user photos, archive etc).

  • DR P2 är kanalen för klassisk musik – dels välkända stycken av de stora mästarna, dels nyskriven musik av samtida talanger. Det visuella konceptet bygger på musikupplevelsen, som för många lyssnare är en rofylld paus i vardagen. Porträtt av både lyssnare och musiker, tillsammans med mer abstrakta bilder som speglar känsla och sinnesstämning, blir till en tolkning av musikupplevelsen. Detta bildmanér tillsammans med ett tydligt grepp i layout och typografi, skapar ett relevant uttryck som är lätt att använda och lätt att känna igen.

    DR P2 offers classical music from both the old masters and new talents, and old recordings mixed with live broadcasts from both the big stages and smaller venues. The concept behind the visual identity is the experience of listening, for many of P2s listeners a peaceful break in the daily routine. Combining portraits of listeners and musicians, and abstract imagery symbolizing different moods, reflect the impact classical music can have on your mind. That, together with simple and strong rules for layout and type, make for an identity that is easy to use and to recognize.

  • DR P3 presenterar och kommenterar dagsaktuella händelser med attitud och humor. Den visuella identiteten hämtar inspiration från gatan, där affischer, flyers och andra budskap konstant byts ut och läggs ovanpå varandra. Skrikiga färger, mängder av typsnitt och symboler ger ett spretigt, hemmagjort och kanske provocerande uttryck, vilket speglar P3s profil.

    DR P3 presents the young listener with news, contemporary culture and sports with a lot of attitude and humuor. The visual identity is inspired by posters, signs and ads you find in the street, which are constantly replaced, changed or just covered in new layers. The use of strong colors, the number of fonts and symbols, several of which are not very liked (comic sans...), makes for a energetic, homemade expression, far from designed and polished – which reflects P3's contemporary profile and presentation.