• Visuell identitet för Danmarks Radios P1, P2, P3 och P8 Jazz i samarbete med DR Design. Eftersom radio gått från ett ljudmedie till att bli mer och mer visuellt, ställs det högre krav på den visuella kommunikationen. Därför har varje radiokanal fått sitt eget uttryck som speglar innehåll, målgrupp och vision. Utmaningen låg i att ta fram enkla lösningar som man inte behöver vara designer för att använda, och som ger ett konsekvent uttryck även med spretigt bildmaterial (pressbilder, mobilbilder etc) och korta deadlines.

    Visual identity for DR (Danish Broadcasting Corporation) radio channels P1, P2, P3 and P8 Jazz. Since radio is becoming an increasingly visual media, the visual identity and visual communication had to be developed. The challenge was to create identity programmes that are easy to use even if you're not a designer, and that look consistent despite diverse imagery (press material, user photos etc).

  • P1 är den talande kanalen, där kunniga programledare och experter ger sitt perspektiv på omvärlden. Vi valde att visualisera kanalens tydliga innehåll med svartvita, enkla porträtt av programledare och gäster. De grafiska elementen är beskurna bokstäver och tecken, vilka reflekterar att ordet väger tyngst på P1.

  • DR P2 riktar sig till både dem som lyssnat länge och till dem som nyss upptäckt klassisk musik och erbjuder välkända stycken av både de gamla mästarna, såväl som ny musik av samtida talanger. Konceptet bygger på musikupplevelsen, som för många lyssnare är en rofylld paus i vardagen. Porträtt av både lyssnare och utövare, tillsammans med mer abstrakta bilder som speglar känsla och sinnesstämning, blir till en tolkning av musikupplevelsen. Detta bildmanér, och ett tydligt och enkelt grepp om layout och typografi, skapar ett uttryck som är både lätt att använda och känna igen.

    DR P2 offers classical music from both the old masters and new talents, and old recordings mixed with live broadcasts from both the big stages and smaller venues. The concept behind the visual identity is the experience of listening, for many of P2s listeners a peaceful break in the daily routine. Combining portraits of listeners and musicians, and abstract imagery symbolizing different moods, reflect the impact classical music can have on your mind. That, together with simple and strong rules for layout and type, make for an identity that is easy to use and to recognize.

  • DR P3 presenterar och kommenterar dagsaktuella händelser med attitud och humor. Den visuella identiteten hämtar inspiration från gatan, där affischer, flyers och andra budskap konstant byts ut och läggs ovanpå varandra. Skrikiga färger, mängder av typsnitt och symboler ger ett spretigt, hemmagjort och kanske provocerande uttryck, vilket speglar P3s profil.

    DR P3 presents the young listener with news, contemporary culture and sports with a lot of attitude and humuor. The visual identity is inspired by posters, signs and ads you find in the street, which are constantly replaced, changed or just covered in new layers. The use of strong colors, the number of fonts and symbols, several of which are not very liked (comic sans...), makes for a energetic, homemade expression, far from designed and polished – which reflects P3's contemporary profile and presentation.